Engstrøm afviser sololøb: Det her er alles projekt
Vendsyssel har åbent meldt ud, at ambitionen er oprykning, og det skaber et naturligt forventningspres omkring holdet. Det gav cheftræner Kim Engstrøm i hvert fald udtryk for efter den seneste, og overbevisende, hjemmesejr.
“Der er pres på os hver eneste gang, vi spiller, fordi vi har meldt ud, at vi gerne vil rykke op. Når man møder HIK på hjemmebane, som kun havde én sejr i otte kampe, så er der også en forventning om, at man bare slår dem. Og sådan fungerer det jo ikke altid i fodbold,” som den rutinerede cheftræner udtrykte det overfor klubbens egne medier.
Det gjorde det mod HIK, men i hjemmekampen havde spillerne efter Engstrøms mening sat tempoet en kende for meget ned frem mod pausen. Og det blev italesat.
“Vi sagde til dem, at vi skulle op i gear og tempo igen. Det startede vi egentlig også godt med i anden halvleg, hvor vi har store chancer ved Emil (Grønn Pedersen, red.) og Lasse (Steffensen, red.). Lidt ud af ingenting fik de så udlignet, men derefter får vi noget energi ind på holdet,” sagde træneren, som ikke mindst hæftede sig ved to indskiftere.
“Andreas Rise og Malte Holt kom ind med noget energi på et tidspunkt, hvor vi hang lidt. Det var nogle rigtig gode indhop.”
Cheftræneren hæftede sig også ved, at flere af scoringerne kom efter indlæg. Noget holdet specifikt havde arbejdet med op til kampen.
“Emil scorede et supermål efter et godt indlæg. Vi havde snakket om, at der ville være muligheder på indlæg, og vi laver to mål på den måde. De sidste 25 minutter er rigtig godkendt i forhold til energien og målene.”
Vendsyssel har indtaget andenpladsen, og skabt en åbning på tre point, men ambitionerne stopper ikke dér.
“Indtil sidste weekend jagtede vi andenpladsen. Nu har vi den, og nu skal vi jagte flere point. Vi skal sørge for, at holdene bag os ikke får mulighed for at hente os.”
Foråret har indtil videre budt på ni kampe uden nederlag for Vendsyssel. Hvilket er lig med de ni kampe, hvori Kim Engstrøm har været træner. Han afviser dog blankt at gøre succesen til et enmandsprojekt.
“Det er ikke mit projekt. Jeg står selvfølgelig i spidsen for holdet, men det her er alles projekt. Spillerne har købt ind på de ting, vi gerne vil, og kan vi blive ved med det, så ser det godt ud.
“Det vigtigste er, at vi holder fokus på os selv, fordi det er os selv, der skal gøre det.”