Troels Bech: Det handler om, at OB skal være OB igen.

På søndag vender Troels Bech og Alexander Zorniger tilbage til Brøndby Stadion. Et sted, de engang kaldte for ‘hjem’, men som nu er en udebane.
Ifølge Alexander Zorniger bliver gensynet “meget specielt.” Spørger man Troels Bech “fylder det ikke alverden.”
Og det skal ikke forstås negativt, understreger OBs sportdirektør, mens han fra sit kontor spejder ud over klubbens træningsbaner i Ådalen, hvor OB er i gang med forberedelserne til mødet med Brøndby.
“Jeg ved, at der stadig er mennesker, jeg tidligere har arbejdet med, og dem glæder jeg mig selvfølgelig til at se, men for mig er det først og fremmest en kamp, vi skal forsøge at vinde.”
“Det er det også for Alexander, men til forskel fra min tid i Brøndby, så var han jo qua sit job som cheftræner tættere på fansene. Han stod jo ligesom nede på sidelinjen. Det gjorde jeg ikke.”
Det skal nu ikke handle om OBs kommende kamp mod Brøndby. Det skal derimod handle om OBs fremtid på en lidt længere bane.
En fremtid, som Troels Bech - i tæt samarbejde med Alexander Zorniger, men også med et hav af andre aktører og interessenter, herunder fansene - står i spidsen for.
For OB er i gang med en genrejsning af sig selv.
Da Troels Bech tiltrådte som sportsdirektør for 16 måneder siden, hvor OB netop var rykket ud af Superligaen, befandt klubben sig nemlig i en omfattende identitetskrise:
“OB var dengang en fragmenteret størrelse. Klubben bestod af en række subkulturer, der skulle prøve at sameksistere, og som alle havde sin egen version af, hvad OB var.”
“OB var blevet en spillerbørs, hvor man handlede billigt ind og puttede vedkommende ind i en maskine, og så håbede man ellers bare på, at der ville komme noget dyrt ud i den anden ende. Det var rent asset management.”
Kort sagt; OB var et mudret sammensurium, der manglede en fælles definition af, hvad klubben var og er, og ikke mindst, hvad OB gerne vil være.
Autencitet og glasloft
Derfor samlede man en stor gruppe af interessenter, bestående af nuværende og tidligere spillere, folk fra klubbens amatør- og kvindeafdeling, samt sponsorer og mediefolk, der i fællesskab skulle definere, hvad der var allermest OB’sk.
Men ikke nok med det. Kulturens italesatte kerneværdier skulle også oversættes til en spillestil. Den er OB i gang med implementere nu:
“Vi vil gerne være mere løbevillige, offervillige, reaktionsvillige og højintense end gennemsnittet.”
"Og nej, det gør ikke nødvendigvis OB særlig unik. For det er der jo mange fodboldklubber, der er og gerne vil være. Men det er heller ikke det, det handler om.”
“Det handler derimod om autencitet. Om at OB skal være OB. Igen.”
Var det derfor, at du - ligesom dengang i Brøndby - ansatte Alexander Zorniger, da I vendte tilbage til Superligaen?
“Ja. Helt bestemt. For hvis vi skulle accellerere mod det udtryk, vi gerne vil have, og gerne vil stå for, så måtte vi finde en ekspert, og det er Alexander Zorniger.”
“Han matcher det, vi har brug for. Alexander er én, der kan smadre det glasloft, vi har brug for at få smadret.”
Det var der også brug for tilbage i 2016, hvor Troels Bech som Brøndbys sportsdirektør ansatte Alexander Zorniger som klubbens cheftræner.
“OB og Brøndby er ikke ens, men der er mange lighedspunkter. Især hvad angår ærgerrighed og den måde man gerne vil være fælles på.”
“Det store fællesskab i Brøndby er større end det er i OB, men fællesskabet er eddermame også stort i OB.”
Eufori og konsekvensberegning
Det er vel også ensbetydende med et enormt forventningpres på det kulturprojekt, I er igang med?
“Jeg tror, at vi er et sted, hvor forventningsafstemningen mellem klub og fans er større og bedre end på noget andet tidspunkt i de 25 år, hvor jeg on and off har været en del af OBs historie.”
“Respekten for at rykke ned og op igen har været udtalt. Eller sagt på en anden måde; jeg oplever en stor forståelse for, at OB skal konsolidere sig i Superligaen inden vi begynder at række ud efter noget andet og mere.”
“Det er klart, fodbold er følelser, og både eufori og frustration er en del af gamet, men når begge dele indtræffer, så er det vigtigt, at vi, der tager beslutningerne, gør det ud fra den langsigtede plan, vi har lagt.”
Men kan du slet ikke mærke et pres fra klubbens fans og andre interessenter?
“Altså, jeg ved ikke om det skyldes min fremskredne alder, men jeg synes efterhånden, at jeg er blevet immun, og har groet tilpas meget teflon, når det kommer til at håndtere pres.”
“Når det er sagt, så kan jeg ikke huske, at OB i de sidste 15 år har stået stærkere end vi gør nu.”
“Derfor har vi heller ikke snakket særlig højt om målsætninger forud sæsonen. Konsekvensberegningen af det, vi laver nu, er så langt ude i fremtiden, at jeg hellere vil måle vores succes på noget andet, nemlig det at have over 10.000 tilskuere på stadion, at spille med 100 decibel i minuttet, og derigennem skabe den fællesskabsfølelse og relevans for flest muligt.”
“Og ja, det betyder altså mere end om vi ender på 6., 7. eller 8. pladsen. Vi må bare ikke rykke ned,” slutter Troels Bech med et grin.
Kampen mellem Brøndby og OB fløjtes i gang søndag klokken 20.00.
