Høier om Ishøj-fremtiden: Skal skabes et fundament
Efter flere år i talentfodbolden, senest i HB Køges akademi, tog Kenneth Høier i vinter springet op til seniorfodbold i CampoBet 2. division. Eller skulle vi sige ned? For selv om niveauet på banen er højere i 2. division, er det ikke alle områder, der har været et skridt frem.
”Set-upsene i talent- og akademifodbold i dag på U17- og U19-divisions- og liganiveau er stærkere set-ups, end det vi ser i de fleste 2. divisionsklubber”, fortæller Kenneth Høier til LigaManager. Det handler ikke om kvaliteten af spillerne eller niveauet på banen.
”Det er voksenfodbold kontra ungdomsfodbold, ja, men med den måde, man arbejder på, er det ikke et skridt op. Der er det i virkeligheden nok et skridt tilbage.”
I foråret overtog Høier ansvaret for et Ishøj-mandskab, der efter to sejre i 16 kampe måtte se nedrykningen til CampoBet 3. division i øjnene. Undervejs blev han mødt af nogle udfordringer, som sjældent findes i de største talentmiljøer.
Trods nedrykningen føler Høier sig dog bekræftet i, at springet til divisionsfodbold for ham ikke har været så voldsomt, som mange måske forestiller sig.
”Nej, det synes jeg ikke. Jeg har jo prøvet det før på andre måder, og set-upsene i talentfodbolden i dag er meget professionelle. Men jeg må indrømme, at jeg er overrasket over, hvor tæt en række som CampoBet 2. division er. Hvor få procenter det handler om for at afgøre en fodboldkamp.”
Ifølge Ishøj-træneren er forskellene mellem holdene ofte minimale, og det stiller store krav til både spillere og trænere.
”Du har ikke råd til en spiller, der falder ud. Fejlene bliver straffet ekstremt hårdt. Også i den række. Det overrasker mig, hvor stor jævnbyrdigheden er, og hvor skarp man skal være på alle detaljer.”
Sommeren kommer til at bringe ændringer med sig, erkender Høier.
”Den trup, vi starter op med i juli, skal være stærkere end den, vi slutter med nu. Det bliver dog ikke nogen let opgave. Vi er den eneste amatørklub i divisionsfodbolden. Det handler meget om netværk og relationer. Om at få nogen ind og få dem til at se, at det her kan være et godt skridt i deres karriere.
Målet er at skabe bedre betingelser for både førsteholdet og de spillere, som stadig er under udvikling.
”Vi skal måske have en lidt skarpere kerne af spillere, hvor vi siger: Det er jer, der skal spille divisionskampene. Vi vil stadig gerne have et miljø, hvor spillere kan udvikle sig. Men vi skal også sikre, at vi har de rigtige spillere til de rigtige kampe.”
For Høier gælder det nu om, at udvikle noget mere holdbart end ”blot” en hurtig oprykning.
”Vi skal bygge et hold, som ikke kun kan rykke op, men også kan blive i CampoBet 2. division Og det handler lige så meget om at skabe et fundament, der kan holde på længere sigt.”