Topscorer var på nedtrapning: Fik et tilbud han ikke kunne afslå
Når man tænker på, hvor Christian Wagner befinder sig i sit fodboldliv i dag, er det forbløffende at se tilbage på, at det kun er få år siden, at han var tæt på at sige farvel til det hele.
”For tre år siden tog hjem til Aalborg og spillede i AaB på deres andethold i Danmarksserien. Jeg havde mistet lidt til at skulle spille professionel fodbold, fordi jeg havde haft så mange dårlige oplevelser. Jeg var sgu lidt ramt af det. Jeg havde ikke nogen selvtillid og troede ikke rigtig på mig selv.
”Jeg var langt nede og syntes ikke, at det var sjovt at spille fodbold længere. Jeg ville bare gerne finde glæden igen. Og gik det ikke, havde jeg affundet mig med det,” lyder den forbløffende indrømmelse. Men målnæsen var ikke sådan at gemme væk.
”Jeg scorede mange mål på Danmarksserieholdet, men havde ikke rigtig tænkt over, at jeg skulle i gang med fodbold på højt plan igen. Så kom AB med en fin kontrakt og et kæmpe projekt. Så jeg tænkte, at nu får det lige et skud. Ikke mindst fordi tilbuddet var for godt til bare at sige nej.”
Der skulle dog et skifte til Thisted FC, før lykken for alvor vendte for den store angriber.
”Det var en lidt svær tid hos AB. Jeg røg meget ind og ud af holdet. Så jeg sagde til mig selv, at nu giver jeg det et sidste forsøg i Thisted, og hvis det ikke fungerer, har jeg gjort, hvad jeg kunne. Jeg scorede ikke de første fire kampe, og så vendte det lige pludselig.”
Det blev til 10 mål i 16 kampe for Thisted FC i efterårssæsonen og foreløbig 11 mål i 13 ligakampe for Sandvikens. Det gør ham til topscorer i Superettan, ligesom han har prøvet kræfter mod et Allsvenskan-hold. Sandvikens mødte GAIS i pokalturneringen.
”Jeg følte, jeg sagtens kunne være med. GAIS sluttede nummer tre i sidste sæson og skal også ud at spille i Europa. Vi var foran 2-0 og kørte dem rundt i de første 25 minutter, inden de desværre vågnede,” kommer det med et skævt smil og en henvisning til, at kampen endte med 3-2 sejr til favoritterne.
”Men det var fedt at mærke, at man ikke er så langt fra det niveau, man drømmer om at være på,” erkender Wagner, hvis klub efter en tung start er kommet efter det.
”Jeg synes, vi var lidt uheldige i starten, men er rækken så tæt, at det lige ikke giver mening at snakke om hverken ned- eller oprykning. Det handler bare om at få en masse point, og det er vi godt i gang med,” siger Wagner, som stifter bekendtskab med en anden form fra fodbold, end han kom fra.
”Det er vidt forskellige måder, der tit spilles på. I den danske 2. division er meget fight og dueller, lange bolde og dårlige græsbaner. Heroppe er ni af 10 baner kunstgræs og folk vil sygt gerne spille fodbold. Der er også meget mere opmærksom på den her række, end der er på 2. division. Den er mere professionel, og der er lidt bedre spillere.
“Når du møder Norrköping, Helsingborg eller nogle af de andre store klubber, er det noget helt andet end at spille 2. Division i Danmark”. Hvor Wagner så end spiller sin fodbold i øjeblikket, synes én ting dog givet. Der er risiko for mål.